Què has fet aquest matí?
Pensem per un moment en les tasques que hem fet des que ens hem llevat aquest matí abans d’arribar a la Facultat.
Segurament hem fet servir el despertador, potser a través de l’aplicació d’alarma del mòbil, segurament el mòbil l’hem agafat de seguida per consultar, el temps, l’hora, les notícies, qui ens ha deixat un missatge… Potser hem escoltat la ràdio, hem posat la tv. Hem fet un cafè, hem fet servir la torradora… Potser fins i tot ens ha donat temps de fer servir l’ordinador…
Les interaccions amb aquests objectes han estat físiques i digitals.
Potser ens hauria agradat poder interactuar amb la veu per demanar un cafè com fa Starbucks (Voice ordering). També ens hauria agradat interactuar amb 3D o amb interfícies animades… També ens agradaria trobar-nos, o potser ja ens hem trobat amb propostes ja personalitzades a la torradora, a la cafetera, en els productes audiovisuals que potser hem consumit…
Pensem per un moment en com ha estat la nostra experiència amb aquests objectes, productes digitals interactius, entorns virtuals… Has aconseguit fer bé totes les tasques que pretenies?
Si has aconseguit fer bé totes les tasques que pretenies aquest matí significa que darrera d’aquests objectes no solament s’ha tingut en compte els aspectes estètics i funcionals que el fan atractiu i útil, sinó que també hi ha hagut un procés de disseny perquè l’ús que en facis sigui fàcil i agradable.
És important aplicar el disseny centrat en l’usuari per dissenyar productes i serveis que realment cobreixin i satisfacin les necessitats, els desitjos i les limitacions dels usuaris.
El procés de convertir l'ús dels objectes en processos eficients i satisfactoris és el que anomenem Disseny d'Interacció (DxI)
ACTIVITAT: Pensem en les tasques que hem fet aquest matí i fem una llista dels objectes o interfícies amb els que hem interactuat.
- Has pogut fer les tasques de manera eficaç amb cada un d’ells?
- N’hi ha hagut algun amb el qual no hem establert una bona comunicació? Què ha fallat? Com t’has sentitat?
La fallada del disseny d’interacció es fa molt evident. Sentim una gran frustració quan no aconseguim fer el que volem. En canvi, quan tot funciona a la perfecció ni ens n’adonem. Podríem dir que el disseny d’interacció és gairebé invisible.
El DxI dissenya comportaments, és contextual per naturalesa: resol problemes específics sota un particular grup de circumstàncies. Per tant en el procés de DxI cal tenir en compte factors com:
- context d’ús
- tipus d’activitats que es volen dur a terme
- l’accessibilitat a la informació
- peculiaritats físiques, cognitives i culturals de les persones que usaran aquests artefactes.
Aquest és el motiu pel qual el DxI fonamenta la seva metodologia en el Disseny Centrat en els Usuaris (User Centered Design) perquè utilitza tècniques de caràcter multidiscplinar i implica les persones usuàries en les diferents etapes del procés de disseny amb la finalitat d’entendre i satisfer millor les seves necessitats.